Současná Evropa 2014, 2014(1):85-99
Evropský podnikatel v současných spotřebitelských úpravách
Převzetí zásady úplné harmonizace ve Směrnici 2011/83 o právech spotřebitelů je dalším krokem při sjednocování evropských právních úprav ochrany spotřebitele. Celkovým cílem je vytvořit skutečný vnitřní trh a zlepšit jeho fungování tím, že se podnikatelům zjednoduší rozšiřování mezinárodního obchodu a spotřebitelům mezinárodní nakupování. Kromě tohoto rozdílu na úrovni harmonizace přináší nová směrnice dvě novinky s cílem motivovat spotřebitele nakupovat ze zahraničí: spotřebitelé budou lépe informování o tom, jaká jsou jejich práva, a současně budou zjednodušeny podmínky pro odstoupení od smlouvy. Lze diskutovat, zda vzhledem k těmto výhodám pro spotřebitele nevzniká opačný problém, a to nerovnost mezi stranami. V těchto souvislostech bude užitečné ujasnit povahu druhé strany spotřebitelských smluv, aby spotřebitel neměl pochybnosti o tom, s kým na jednotném trhu jedná, a díky tomu se efektivně dosáhlo referovaných cílů.
Keywords: Směrnice, podnikatel, evropská úprava, nový občanský zákoník, spotřebitelské právo, veřejnoprávní osoby, zastupování, ekonomický cíl
European Entrepreneur in the New Consumer Regulation
Directive 2011/83/EU on Consumer Rights opened a new scenario applying the principle of full harmonization. The goal is to create a true internal market and improve its functioning by simplifying to entrepreneurs the expansion of international trade and the international shopping to consumers. In addition to this harmonization the directive brings two novelties to motivate consumers purchasing from abroad: consumers will be better informed about their rights, and at the same time will be simplified the conditions for withdrawal. It is questionable, whether if due to these advantages for consumers arises as an opposite problem inequity between the parties. In this context it would be useful to clarify the nature of the dealer in consumer contracts to avoid confusing the consumer about who is dealing with in a unite market, and thus to achieve effectively the goals quoted.
Keywords: Directive, Entrepreneurs, European Regulation, New Civil Code, Consumer Law, Public Person, Representation, Economic Objective
JEL classification: K12, K20, K33
Published: June 1, 2014 Show citation
References
- CASANI et al. (2012). Economía y Organización de Empresa. 12. vyd. Madrid: Editex. 341 s. ISBN 84-9771-110-6.
- JANEČKOVÁ, E. et al. (2012). Encyklopedie pojmů nového soukromého práva. Praha: Linde. 208 s. ISBN 978-80-7201-870-3.
- KNAPP, V. (1996). Velké právní systémy. Úvod do srovnávací právní vědy. Praha: C. H. BECK. 248 s. ISBN 80-7179-089-3.
- KNAPP, V. (2003). Vědecká propedeutika pro právníky. Praha: Eurolex Bohemia. 236 s. ISBN 80-86432-54-8.
- ONDŘEJ, J. a kol. (2013). Spotřebitelské smlouvy a ochrana spotřebitele Ekonomické, právní a sociální aspekty. Praha: C. H. Beck. 365 s. ISBN 978-80-7400-446-9.
- Principles, Definitions and Model Rules of European Private Law Draft Common Frame of Reference (DCFR). Outline Edition prepared by the Study Group on a European Civil Code and the Research Group on EC Private Law (Acquis Group). Munich: Sellier. European law publishers, 2009. 644 s. ISBN 978-3-86653-097-3.
- SELUCKÁ, M. (2008). Ochrana spotřebitele v soukromém právu. Praha: C. H. Beck. 134 s. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7400-037-9.
- ŠVARC, Z. et al. (2011). Základy obchodního práva. 3. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 426 s. ISBN 978-80-7380-322-3.
- URÍA, R. (2002). Derecho Mercantil. Tomo I. 2. vyd. Madrid: Civitas ediciones, S.L. 1544 s. ISBN 978-84-7248-979-0.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.