Současná Evropa 2012, 2012(2):135-145

Problematika harmonizace práva EU v oblasti regulace reklamy

Jan Vavrečka, Petr Štěpánek

Regulace reklamy představuje oblast práva, která je až na malé výjimky již plně harmonizována na celém území EU. Rozvíjejí se odborné diskuse o správném způsobu provedení tohoto práva, o správném výkladu jednotlivých regulačních pravidel, o sjednocování správní dozorové praxe v této oblasti. Při vší této snaze se však jen málokdo zabývá tím, jak je provedena samotná definice reklamy. Ačkoliv jsou sjednocována pravidla regulace reklamy a jejich výklad, zůstává naprostý chaos a svévole mezi členskými státy v tom, co těmito pravidly vlastně regulují - co se rozhodly považovat za reklamu. Věcné vymezení reklamy a provedení její legální definice je nepochopitelným způsobem přehlíženo a kontrastně vystupuje proti harmonizačním snahám na nižších úrovních, které se v tomto kontextu mohou jevit až částečně dekadentní.

Keywords: Reklama, regulace, definice reklamy, právo EU, harmonizace

Fully Harmonized EU Law and Regulation of Advertising

There is a development of a professional discussions about the correct way of implementation of this law, about a right interpretation of regulatory rules and about a unification of administrative supervision in this area. With all this effort, just few people deal with the actual merit of definition of advertising. Although all advertising regulations unify rules and their interpretation, remains the chaos among the Member States in what these rules actually regulate - what is considered as an advertising. Material definition of advertising and its legal definition is incomprehensibly overlooked and in contrast performs against harmonized efforts at lower levels, which in this context may be a little bit decadent.

Keywords: Advertising, regulation, definition of advertising, EU law, harmonization

Published: December 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vavrečka, J., & Štěpánek, P. (2012). Fully Harmonized EU Law and Regulation of Advertising. Contemporary Europe2012(2), 135-145
Download citation

References

  1. BOBEK, M. - BŘÍZA, P. - KOMÁREK, J. Vnitrostátní aplikace práva Evropské unie. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2011.
  2. ČECH, P. Nedotažená revoluce v právní úpravě nekalých obchodních praktik. Dostupný z http://www.ipravnik.cz, Právní zpravodaj, 2008, č. 3.
  3. CHALOUPKOVÁ, H. - HOLÝ, P. Regulace reklamy. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2009.
  4. Rozsudek Evropského soudního dvora ve věci C-44/01 z 8. dubna 2003 Pippig Augenoptik GmbH & Co. KG et Hartlauer Handelsgesellschaft mbH, Verlassenschaft nach dem verstorbenen Franz Josef Hartlauer, odst. 43.
  5. Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2005/29/ES, ze dne 11. května 2005, o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady 84/450/EHS, směrnic Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (směrnice o nekalých obchodních praktikách).
  6. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/13/EU, ze dne 10. března 2010, o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb (směrnice o audiovizuálních mediálních službách). Touto směrnici byla zrušena dřívější Směrnice Rady, ze dne 3. října 1989, o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání (89/552/EHS), srov. odst. 1 a čl. 34 směrnice 2010/13/EU.
  7. Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2006/114/ES, ze dne 12. prosince 2006, o klamavé a srovnávací reklamě.
  8. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/83/ES, ze dne 6. listopadu 2001, o kodexu Společenství týkajícím se humánních léčivých přípravků.
  9. ŠIŠKOVÁ, N. - MATOCHOVÁ, S. Evropské a české právo, jejich vzájemný poměr v judikatuře Ústavního soudu ČR. 1. vydání. Praha: Linde, 2010.
  10. The International Comparative Legal Guide to: Pharmaceutical Advertising 2010; Global Legal Group Ltd. London, June 2010, s. 334, ISBN 978-I-904654-81-0.
  11. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
  12. VAVREČKA, J. Definice reklamy skrývá hrobku legality: I. a II. část. In: Právo: časopis pro právní teorii a praxi. 2011, roč. 5, č. 1, s. 5-39. ISSN 1802-9116.
  13. VAVREČKA, J. Reklama a podmínka její souvislosti s obchodní činností v právním řádu EU a ČR. In: European Offroads of Social Sience, Vol. 1/2010, s. 26-33, ISSN 1804-6592.
  14. Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
  15. Zákon č. 147/2001 Z. z., o reklame. (Slovenská republika)

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.