Současná Evropa 2012, 2012(2):65-82

Evropeizace po Lisabonu: Kompetence, governance a domácí změny v kontextu nové úpravy primární legislativy EU

Štěpánka Zemanová, Radka Druláková

Hlava I, čl. 2-6 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU) ve znění Lisabonské smlouvy po mnohaletých debatách jednoznačně vymezila výlučné a sdílené pravomoci EU. Zároveň určila i oblasti, kde Unie jedná a realizuje společné kroky, ale nesmí svou aktivitou členským státům bránit v provádění jejich vlastních politik, resp. kde přispívá ke koordinaci národních politik. Uvedené rozdělení nemá jen praktický význam pro vymezení pole působnosti EU a členských států a pro aplikaci některých obecnějších nástrojů v rámci integračního procesu. Je přínosem i po stránce teoretické, neboť otvírá nový prostor pro zpřesnění metod výzkumu evropeizace. Již před Lisabonem začala být v rámci studia evropeizace akcentována souvislost mezi tzv. domácími změnami uvnitř členských států a typy governance využívanými EU v rámci jednotlivých politik (koercivním, konkurenčním a kooperačním / komunikačním). Stať ukazuje, že v kontextu přesné klasifikace politik zavedené SFEU je nyní naprosto zřejmé, jaké typy governance může Unie v rámci svých politik využívat. Je tudíž možné lépe identifikovat hlavní mechanizmy, které k domácím změnám, resp. evropeizaci, vedou. Zároveň by mohla být překonána i dosavadní roztříštěnost výzkumu vyplývající ze skutečnosti, že jednotlivé politiky byly sledovány převážně odděleně a širší zobecňující studie zatím chybějí.

Keywords: Evropská unie, evropská integrace, evropeizace, governance, kompetence EU

Europeanization after Lisbon: Competencies, Governance and Domestic Changes in the Context of the new EU Primary Legislation

After many years of efforts to clear classification of EU competencies, these competencies were divided into exclusive, shared and co-ordination by Title I, Articles 2-6 of the Treaty on the Functioning of the European Union as amended by the Treaty of Lisbon. At the same time the areas were delimited where the Union acts and implement joint actions, but its activity must not prevent Member States from implementing their own policies. The classification has a practical significance for defining the scope of the EU and Member States spheres of action, and for application of some more general tools in the integration process - for example, the principle of subsidiarity. It is also beneficial in terms of theoretical knowledge, since it can be used to refine the existing approaches of Europeanization research. The Europeanization research has recently emphasized the link between domestic changes within individual Member States and the modes of governance used by the EU in the implementation of various policies (coercive, competition and cooperation / communication one). In the context of clear classification of policies, introduced by the Treaty of Lisbon, governance modes can be accurately attributed to individual policies. Thus, it is now possible to identify better the main mechanisms resulting in changes of domestic policies of the Member States. The identification of the relationships between categories of policies as defined by the Treaty of Lisbon, the modes of governance and key mechanisms of Europeanization is the main aim of the article. But all the same the article tries to describe briefly the situation prior to the Treaty of Lisbon entry into force and highlight the pitfalls of previous Europeanization research that resulted from the lack of obvious categorization.

Keywords: European Union, European integration, Europeanization, governance, EU competencies

Published: December 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zemanová, Š., & Druláková, R. (2012). Europeanization after Lisbon: Competencies, Governance and Domestic Changes in the Context of the new EU Primary Legislation. Contemporary Europe2012(2), 65-82
Download citation

References

  1. ASQUER, A. On the many Ways Europeanization Matters: The Implementation of the Water Reformin Italy (1994-2006). CESIFO working paper No. 2869, 2009, [online] 20. 8. 2011. Dostupný z http://www.ifo.de/pls/guestci/download/CESifo%20Working%20Papers%202009/CESifo%20Working%20Papers%20December%202009/cesifo1_wp2869.pdf.
  2. BAUER, M. W. -KNIL, Ch. - PITSCHEL, D. Differential Europeanization in Eastern Europe: The Impact of Diverse EU Regulatory Governance Patterns. Journal of European Integration, 2007, Vol. 29, No. 4, s. 405-423. Go to original source...
  3. BÖRZEL, T. How the European Union Interacts with its Member States. Reihe Politikwissenschaft, 2003, No. 93, Wien: Institut für Höhere Studien. Dostupný z http://www.ihs.ac.at/publications/po/pw_93.pdf.
  4. BÖRZEL, T. A. European Governance - Verhandlungen und Wettbewerb im Schatten der Hierarchie, In: Tömmel, Ingeborg (ed.), Die Europäische Union. Governance and Policy_Making, Wiesbaden, VS Verlag, 2007, s. 61-91. Go to original source...
  5. BÖRZEL, T. When Europe Hits Home: Europeanization of Domestic Change. European Integration On-line Papers, 2000, Vol. 4, No. 15. Dostupný z http://eiop.or.at/eiop/pdf/2000-015.pdf).
  6. BULMER, S. J. - RADAELLI, C. The Europeanization of National Policy? Queen's Papers on Europeanization, 2004 Vol. 5, No. 1, [online] 20. 8. 2011. Dostupný z http://www.qub.ac.uk/schools/SchoolofPoliticsInternationalStudiesandPhilosophy/FileStore/EuropeanisationFiles/Filetoupload,38405,en.pdf.
  7. BORRÁS, S. - JACOBSSON, K. (2004). The Open Method of Coordination and New Governance Patterns in the EU. Journal of European Public Policy Vol. 11, No. 2, s. 185-208. Go to original source...
  8. CAPORASO, J. The Three Wolds of Regional Integration Theory. In: GRAZIANO, P. - VINK M.: Europeanization. New Research Agendas. New York: Palgrave Macmillan, 2007, s. 23-34. Go to original source...
  9. DRULÁKOVÁ, R. Subsidiarita v Evropské unii. Právní princip anebo užitečný symbol? Praha: Nakladatelství Oeconomica, 2010.
  10. EMILIOU, N. Subsidiarity: An Effective Barrier Against "the Enterprises of Ambition"? In: European Law Review 5/1992.
  11. FALKNER, G. Social Policy. In: GRAZIANO, P. - VINK, M. eds. Europeanization. New Research Agendas, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007, s. 253-265. Go to original source...
  12. GRAZIANO, P. - VINK, M. eds. Europeanization. New Research Agendas, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007. Go to original source...
  13. KNILL, CH. The Eurpeanization of National Administrations: Patterns of Institutional Change and Persistence. Oxford: Oxford University Press, 2001. Go to original source...
  14. KNILL, CH. - LENSCHOW, A. Coercion, Competition and Communication: Different Approaches of European Governanceand their Impact on National Institutions. Journal of Common Market Studies, 2005, Vol. 43, No. 3, s. 583-606. Go to original source...
  15. KNILL, CH. - TOSUN, J. - BAUER, M. W. Neglected Faces of Europeanization: The Differential Impact of the EU on the Dismantling and Expansion of Domestic Policies, Public Administration, 2009, Vol. 87, No. 3, s. 519-537. Go to original source...
  16. KOHLER-KOCH, B. - RITTBERGER, B. The Governance Turn in EU Studies. Journal of Common Market Studies, 2006, Vol. 44, Annual Review, s. 27-49. Go to original source...
  17. LAVENEX, S. Asylum Policy. In: GRAZIANO, P. - VINK, M. Europeanization. New Research Agendas, Basinstoke: Palgrave, 2007, s, 309-320. Go to original source...
  18. NOVOTNÁ, M. Princip subsidiarity v právu Evropských společenství. In: Právník 3/1995.
  19. RADAELLI, C. Whither Europeanization? Concept Stretching and Substantive Change. European Integration On-line Papers. 2000, Vol. 4, No. 8. Dostupný z http://eiop.or.at/eiop/pdf/2000-008.pdf.
  20. RISSE, T. - GREEN COWLES, M. - CAPORASSO J. Transforming Europe: Europeanization and domestic change. New York: Cornell University Press, 2001.
  21. SCHNEIDER, V. - WERLE, R. Telecommunications Policy, In: GRAZIANO, P. - VINK, M. Europeanization. New Research Agendas. Basinstoke: Palgrave Macmillan, 2007, s. 266-280. Go to original source...
  22. TEMPLE LANG, J. What Powers Should the European Community Have? Institute of European Public Law, The University of Hull 1993.
  23. TICHÝ, L. a kol. Evropské právo, 1. vydání. C. H. Beck, Praha 1999.
  24. TOTH, A.G. Is Subsidiarity Justiciable? In: European Law Review 3/1994.
  25. TRIEB, O. - BÄHR, H. - FALKNER, G. Modes of Governance: A Note Towards Conceptual Clarification. European Governance Papers, 2005, No.05-02, [online] 10. 12. 2011. Dostupný z http://www.connex-network.org/eurogov/pdf/egp-newgov-N-05-02.pdf.
  26. VINK, M. P. - GRAZIANO P. Challenges of a New Research Agenda. In: GRAZIANO P. - VINK, M. (eds.). Europeanization. New Research Agendas, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007, s. 3-22. Go to original source...
  27. WONG, R. Foreign Policy. In: GRAZIANO, P. - VINK, M. (2007). Europeanization. New Research Agendas. Basinstoke: Palgrave Macmillan, s. 321-334. Go to original source...
  28. ZEMANOVÁ, Š. Výzkum evropeizace, aktuální problémy a perspektivy. In: Mezinárodní vztahy, 2007, ročník 42, č. 4, s. 29-51. Dokumenty a smlouvy
  29. Lisabonská smlouva. Konsolidovaný text Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o fungování Evropské unie ve znění Lisabonské smlouvy. Odbor informování o evropských záležitostech, Úřad vlády ČR 2008.
  30. Rozsudky ESD (C 21-24/72, International Fruit Company NV a další proti Produktschap voor Groenten en Fruit; C 801/79, Schoene v. Komise a Rada; ECR 2151; C 128/92, H. J. Banks & Co. Ltd proti British Coal Corporation).
  31. Smlouva o Evropské unii. Smlouva o založení Evropského společenství. Victoria Publishing, Praha 1994.
  32. Spinelliho Návrh na smlouvu o Evropské unii - Draft Treaty Establishing the European Union. Uveřejněno v Bulletinu ES 2/84.
  33. The subsidiarity principle (by the Commission). In: Bulletin of the EC 10-1992
  34. Tindemans Report. Uveřejněno jako dodatek Bulletinu ES 1/1976.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.