Současná Evropa 2011, 2011(1):161-182

Letecká dopravní politika EU a její dopady na letecké společnosti a letiště

Michal Žabokrtský

V posledních dvaceti letech prošel letecký sektor v Evropě revolucí, která by byla nemyslitelná bez přijetí klíčových opatření na úrovni EU. Až do konce 80. let byla letecká doprava plně kontrolována vládami jednotlivých zemí a nadměrně regulována značně rigidními bilaterálními dohodami a zastaralými mezinárodními úmluvami. Od těch dob se Evropská unie postupně stala vedoucí silou a uznávaným tvůrcem politik na poli letecké dopravy. Byla vysoce úspěšná při liberalizaci leteckého sektoru členských států, a tak využila příležitosti své aktivity rozšířit. Další významné aspekty - jako například pravidla hospodářské soutěže, letový provoz, letecká bezpečnost, ochrana před protiprávními činy, kapacita letišť, vliv na životní prostředí, práva cestujících a vnější vztahy - mohly být harmonizovány. Za dvacet let bylo mnohého dosaženo, ale jaké jsou nejvýznamnější zisky a ztráty zájmových stran? Tento článek zkoumá a analyzuje důsledky Letecké dopravní politiky EU pro hlavní aktéry v oboru: letecké společnosti a letiště.

Keywords: Evropská unie, dopravní politika, letectví, letecká společnost, letiště, vnitřní trh

EU Air Transport Policy: Implications on Airlines and Airports

In the last 20 years, the aviation sector in Europe has undergone a revolution that would have been unthinkable without key measures taken at EU level. Up to the late 1980s, air transport was fully controlled by State governments and overregulated by rather rigid bilateral agreements and obsolete international conventions. Since then, progressively, the European Union became a leading force and a respected policy maker in the field of air transport. Being highly successful in liberalising the aviation sector in Member States, the EU took the opportunity to pursue its action further. Other important aspects - such as competition rules, traffic management, safety, security, airport capacity, environmental protection, passenger rights and external relations - were given similar attention. Much has been achieved over the past two decades, but what are the main gains and losses for the aviation stakeholders? This paper explores and analyses the impact of the EU Air Transport Policy on major industry actors: airlines and airports.

Keywords: European Union, transport policy, aviation, air carrier, airport, Internal Market

Published: June 1, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Žabokrtský, M. (2011). EU Air Transport Policy: Implications on Airlines and Airports. Contemporary Europe2011(1), 161-182
Download citation

References

  1. ERNST & YOUNG. Analysis of the EC Proposal to Include Aviation Activities in the Emissions Trading Scheme. Brussels: Ernst & Young, York Aviation, 2007.
  2. EUROPEAN COMMISSION. Flying together - EU Air Transport Policy. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2007.
  3. EUROPEAN COMMISSION. Guide to European Community legislation in the field of civil aviation. Brussels: Directorate-General for Energy and Transport, 2007.
  4. EUROPEAN COMMISSION. The ABC of European Union law by Professor Klaus-Dieter Borchardt. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010.
  5. EUROPEAN PARLIAMENT. Fact Sheets on the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2009.
  6. EUROPEAN PARLIAMENT. The Impact of the Economic crisis on the EU Air Transport Sector. Brussels: Directorate-General for Internal Policies, 2009.
  7. EUROSTAT. Data in Focus 34/2010. Passenger air transport - 2009 monthly data. Brussels: Eurostat, 2010.
  8. KARIM, Hussein - STEVENS, Handley. Air Transport and the European Union. Basingtoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2009.
  9. OFFICIAL JOURNAL OF THE EUROPEAN UNION. C 83. Consolidated versions of the Treaty on the European Union and the Treaty on the Functioning of the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010.
  10. www.ec.europa.eu/transport/air
  11. www.eur-lex.europa.eu

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.